Wil jij alles doen? Of verlies je je focus?

Een herkenbaar probleem. We kunnen zo veel, we willen zo veel. En het voelt alsof we iets opgeven als we moeten kiezen. Maar door te kiezen geef je aan waar je voor staat, of niet?

DISCLAIMER: Het artikel begint licht met doelgroep en aanbod. Daarna vraag ik je met dezelfde blik te kijken naar je privéleven. Je hoeft daar niets mee te doen als het te confronterend is.

Focus in doelgroep. Voor wie ben je er?

De eerste focus die je aan kan brengen, is een focus in doelgroep. Wil je iedereen helpen? Of kies je voor een specifieke groep? En hoe komt het over op de mensen met wie je werkt als je zo’n keuze maakt?

BreedFocusHyperfocus
DierenkapperHondentrimsalonHondentrimsalon voor poedels
WarenhuisSupermarktSlager
Persoonlijke ontwikkelingCoaching voor ondernemersCoaching voor directies van bedrijven met 1 miljoen omzet
Wat zou jij kiezen als je op zoek gaat naar iets? Mijn vriendin heeft een dierenarts voor haar konijnen op een half uur rijden, omdat hij gespecialiseerd is in konijnen. De dierenartsen in de buurt voldoen niet.

Kijk naar de voorbeelden in de tabel hierboven en bedenk voor jezelf wanneer je naar welke partij zou gaan. En wat betekent dat voor de klanten die jij wilt aanspreken

Focus in aanbod. Kan je alles of ben je heel goed in een paar dingen?

Eigenlijk wil ik toch eten wat ze er het beste kunnen maken. Dus waarom laten ze me zelf kiezen?

Ik houd van restaurants die hun menukaart beperken. Als er 100+ gerechten op het menu staan, heb ik er minder vertrouwen in dan wanneer een restaurant durft te kiezen. Geef mij maar keuze uit 3 gerechten per gang. Dan weet ik ook dat ze echt lekker gaan zijn.

Zo kan je mensen ook helpen om een keuze te maken in wat jij aanbiedt. Stel dat je goed bent als vertaler, sportinstructrice en grafisch ontwerper. En je wil het liefste de hele dag met mensen in de sportschool staan. Haal dan dat andere aanbod van je website af.

Focus in tijd. Ben jij ook altijd druk?

Dit is waar het helemaal interessant wordt. Waar besteed je je tijd aan? En hoeveel van die tijd zou je eigenlijk anders willen besteden? Hier komen ook heel veel andere dingen om de hoek kijken, want wie bepaalt eigenlijk hoe jij je tijd besteedt?

De meeste van dit soort filmpjes zijn nog behoorlijk lief. De boodschap is dat je zelf moet kiezen waar je je focus legt, voordat je aan andere dingen toekomt. Maar de conclusie blijft achterwege: Je moet nee zeggen.

Ben je bereid om kleine ongemakkelijke momenten te hebben om jouw morgen te verbeteren? Want als je bewust met je tijd omgaat, betekent dat dat heel veel dingen die je anders moeiteloos even zou doen, nu niet meer kunnen. It’s a good thing.

Focus in mensen. A friend to all is a friend to none.

“Hey, we bellen.” en “We moeten echt weer een keer afspreken.”. Is dat echt zo? Of zijn jullie eigenlijk allebei beter af als de relatie beëindigd is? Als je succesvol wilt worden ergens in, heb je dan tijd om aandacht te geven aan de figuranten van je leven?

En als je dan tijd maakt om met mensen te zijn. Wie moeten dat dan zijn? Zijn het je ouders of je kinderen of je partner die je aandacht verdienen? Of collega’s? Of onbekenden?

Focus in focus. Waarin ga jij verbeteren?

Herken je dit in je leven? Waar ga jij focus op leggen? En hoe kan het je helpen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *