We gaan te lang door. We weten het en toch doen we het.

Deze week sprak ik met een vriend. Hij is ondernemer en levert goed werk af. Hierdoor krijgt hij ook steeds voldoende opdrachten.

In het gesprek hoorde ik hem zeggen dat hij druk was en dat hij het jammer vond dat hij zoveel van thuis weg was en zijn vrouw en zoon weinig zag. Dus ik vroeg hem, waarom zorg je niet dat je meer tijd vrijmaakt voor je gezin?

Zijn antwoord was dat hij dat wel van plan was, maar het was er nog niet van gekomen.

Normaal zou ik hier akkoord mee zijn gegaan en hem aangemoedigd hebben vooral snel te zorgen dat hij tijd vrij ging maken voor zijn gezin, maar dit was al de derde keer in een half jaar dat ik dit van hem  hoorde. 

Dus hij wist al lange tijd dat hij iets wilde veranderen, maar deed het toch niet.

Het batterijtje is leeg.

Hoe komt dit toch? We bevinden ons in een situatie waarvan we weten dat het tegen ons werkt en toch blijven we doorgaan. We willen het anders, maar nemen hiervoor geen actie.

We zien dit vaak helder terug in relaties, mensen blijven jarenlang bij elkaar terwijl de liefde en het plezier al lang weg is. Wanneer ze er uiteindelijk een punt achter zetten zeggen ze vaak: had ik veel eerder moeten doen. Ja! Maar waarom deed je dat dan niet?

Of op werk, mensen gaan door en door en op een gegeven moment zijn ze op. Het plezier is weg, het batterijtje is leeg en de bom barst.

Wat ik vaak zie, en ook weet uit eigen ervaring, is dat we uitstellen. Nog even dit project afmaken, daarna ga ik het rustiger aan doen. Of: Ik kijk het nog even aan en als het over 2 maanden nog zo is, dan ga ik echt veranderen.

Maar met elke dag die verstrijkt zie je dat je nog steeds in dezelfde ongewenste situatie zit en begin je steeds meer te balen dat je nog steeds geen actie genomen hebt.

Hoe komt het dat we niet eerder stoppen?

In de situaties waarin we te lang doorgaan, zijn altijd de volgende overeenkomstige kenmerken te vinden.

1: Tijdens de periode voorafgaand aan de beslissing om iets te veranderen is er altijd sprake van lage energie en weinig plezier. Je staat als het ware in de overlevingsstand. Je wacht en hoopt dat de situatie (vanzelf) beter wordt, maar eigenlijk heb je al opgegeven.

2: Nadat de beslissing is gemaakt om de situatie te veranderen volgt een lange periode van herstel om weer bij het gewenste level van energie en plezier uit te komen.  Het herstellen van de schade vanuit de relatie en bijv het terugvinden van het werkplezier.

Hoe kan het nou, dat we door al deze moeilijkheden gaan? Dat we deze hoge prijzen betalen? Terwijl als we vroegtijdig een beslissing nemen we veel relaxter kunnen leven?

Wil je het anders doen?

Het antwoord ligt in de gedachten die we er over hebben.

We denken dat we de toekomst kunnen voorspellen en creëren allerlei beren op de weg. Dingen die fout kunnen gaan, moeilijkheden enz. En met deze gedachten verlammen we onszelf om actie te nemen. We blijven maar zitten waar we zitten omdat we dat kennen en het vertrouwd is.

Maar dat gaat ons niet naar een ander resultaat brengen…

Beer op de weg

Dus wat zou je kunnen doen om wel je gewenste resultaat gaan halen? Wel een nieuwe baan te hebben waar je enthousiast van wordt? Wel die leuke vertrouwde relatie hebben?

Vanuit onze kennis en ervaring hebben we de onderstaande stappen opgesteld waarmee je een hele mooie start kan maken met het realiseren van wat jij wilt.

Stap 1:  Schrijf op wat het is wat je niet wilt. Wat werkt er niet? Hiermee maak je helder voor jezelf wat je wilt veranderen.

Stap 2: Schrijf op wat je wel wilt. Wat wel voor je zou werken. Stel jezelf een doel waar je wilt staan op welk moment. (voorbeeld: op x datum wil ik een nieuwe baan/ relatie hebben)

Stap 3: Bepaal welke stappen je wilt nemen om je nieuwe doel te gaan halen. (voorbeeld: nieuwe baan vinden, solliciteren, tijd voor jezelf nemen)

Stap 4:  Zet je eerste stap, neem je eerste actie. Let op dat je begint met kleine stapjes. Als baby zijn we ook niet in 1 dag van kruipen naar het rennen van een marathon gegaan. Start door bijvoorbeeld eerst een keer te praten met iemand over wat je wilt. Vraag advies hoe diegene het zou doen. Of lees op internet hoe anderen het gedaan hebben.

Stap 5:  Neem elke dag 2 minuten voor jezelf om te waarderen dat je stappen neemt, en het lef dat je hier in laat zien. Door te kijken naar wat je goed doet vergroot je je vertrouwen in je volgende stappen en is de kans dat je je doel haalt groter.

Veel succes!

Improve your tomorrow

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.