Wat als je faalt?

Wie ons kent, weet dat we werken met een definitie van succes. Als je acties neemt vanuit jouw why, op basis van de feedback corrigeert en support vraagt, dan word je so wie so succesvol. Maar wat als je je doel dan niet haalt? Kan je falen?

In deze blogpost wil ik vertellen over mijn “streamingavontuur” dat ik voor Sunny Games ben aangegaan. Mijn oorspronkelijke doel heb ik absoluut niet gehaald. Maar ik ben wel succesvol. Hoe kan dat? En waarom helpt het om er zo naar te kijken?

Het streamingavontuur

Al een paar jaar had ik een idee. Wat nou als we een opstelling maken met camera’s, waardoor het mogelijk wordt om het spelen van bordspellen live uit te zenden. In gedachten kon ik daar uren mee bezig zijn. En ik zag allemaal manieren over hoe het zou werken. Maar het bouwen ervan zou duur en tijdsintensief zijn.

Toen gebeurde corona. En terwijl het hele land thuis bleef, keken we vanuit Sunny Games (mijn andere bedrijf) naar manieren om interactie met mensen thuis te hebben. Het idee om onze bordspellen te streamen was geboren.

Streamen betekent online games spelen terwijl je je scherm deelt. Hoe doe je dat dan met bordspellen?

Het koste een week, een paar statieven en een oude webcam om een eerste setup te maken. Klaar voor de eerste stream zat ik in de woonkamer. Ik had wat vrienden uitgenodigd, mijn broertje, en via facebook en de nieuwsbrief alle volgers van Sunny Games. Wie zou er komen?

Een foto van de opzet op dag 2. Over de maanden heen heb ik allerlei aanpassingen gemaakt, zoals verplaatsen naar mijn studeerkamer, een extra webcam, een andere lamp, nieuwe software, verschillende streamingplatforms en een draaibare tafel onder het spel.

De droom…

De eerste stream was een beter en leuker dan verwacht. Maar liefst 5 kijkers en de eerste volgers op mijn kanaal. Ik had van alles geregeld en uitgezocht. En samen met de kijkers was het gelukt om een spel te spelen. Klaar voor online succes!

In gedachte zag ik de kijkersaantallen al stijgen. Ik dacht na over “rampscenario’s” zoals te veel mensen om iedereen aan de beurt te laten komen. En wat als…

… die niet uitkomt

Mijn recordaantal kijkers is net iets boven de 10 geweest. Op een speciale stream die ik deed op mijn verjaardag.

Ondertussen werd de invloed van Corona op de samenleving anders. Kinderen gingen weer naar school. En de stijging in kijkers had nooit zo toegenomen als ik had gehoopt. De introductie van weggeefwoensdag, herhaaldelijke aankondigingen op verschillende plekken en het inschakelen van bevriende leraren. Het maakte allemaal weinig verschil.

In totaal heb ik 35 streams gedaan tussen 31 maart en 7 juli. Daarna hebben we besloten om voorlopig te stoppen met in deze vorm online spellen te spelen. Het streamingavontuur was tot een einde gekomen.

Benieuwd naar hoe de streams waren? Dit filmpje geeft de samenvatting van het spelen van Prinses.

Complete mislukking?

Had ik gehoopt op een andere afloop? Absoluut!

Laatst had ik het met Mark over falen. En toen begon ik hierover te vertellen. En toen realiseerde ik me wat ik allemaal heb geleerd en mogelijk gemaakt voor mezelf. Ik pluk er nu de vruchten van binnen zowel Sunny Games als Improve Your Tomorrow:

  • Ik heb thuis een video-opzet waarmee ik mezelf professioneel kan presenteren.
  • Een potentiĆ«le klant in Dubai heeft met mij een spel kunnen spelen via videoverbinding. Iets waarvan ik hiervoor niet wist dat het mogelijk was.
  • Ik heb belichting en andere trucs om te zorgen dat ik optimaal in beeld ben tijdens de online workshops van Improve Your Tomorrow
  • Ik heb een online borrel bij Philips mogen faciliteren. We hebben met bijna 30 mensen het spel Antarctica gespeeld.
  • Deze manier van video’s opnemen geeft een geheel nieuwe manier voor de online marketing van Sunny Games.
  • En zeker niet onbelangrijk. Ik heb zo’n lol gehad met mijn streamingavontuur.

Dus ik heb mijn doel niet gehaald. Uiteindelijk wil ik via Sunny Games zo veel mogelijk spellen verkopen. En dat we nu, in een tijd waarin internationaal reizen moeilijk gaat en veel beurzen worden afgezegd, een manier hebben om nieuwe, grote klanten de spellen te laten ervaren. Dat is extreem waardevol.

Ik wist niet dat ik dat ging leren. Je kan niet weten of je je doel gaat halen. Maar als je acties neemt vanuit jouw why, en onderweg corrigeert op basis van je resultaten. En je vraagt ook nog support. Dan ben je hoe dan ook succesvol.

Hoe ziet jouw succes eruit?

Herken je iets in dit verhaal? Wat vind je ervan om op deze manier naar succes te kijken? We zijn heel benieuwd. Laat een reactie achter via het veld hieronder.

En ken je iemand die mogelijk wat heeft aan dit verhaal? Dan help je hen en ons door het door te sturen. Dankjewel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *