Durf jij jezelf ook niet te verkopen?

Hoe voel jij je op het moment dat je de prijs voor je dienst of product noemt? Veel mensen zijn bang voor de reacties van anderen.

Inmiddels hebben we al behoorlijk wat workshops Doelen stellen voor effectieve websites gegeven. En zijn er behoorlijk wat ondernemers die een helder plan hebben gecreëerd voor hun online succes. Maar bij ons is er wel iets opgevallen. Veel mensen vinden het spannend om zichzelf te verkopen. Wat kan je daar aan doen?

Veel ondernemers zijn bang arrogant over te komen

Het staat er echt. De groep mensen die heeft gekozen voor meer vrijheid, om voor zichzelf te werken, om volledig creatief te kunnen zijn. Dat is een groep mensen die het moeilijk vindt om zichzelf te verkopen.

Je kan je voorstellen welke problemen hierdoor ontstaan! Om te beginnen met het feit dat als je niets verkoopt, je bedrijf niet kan blijven bestaan.

Zelfs als je weet hoe het moet, hoeft het niet te lukken…

De mensen in de workshop zijn hele logische mensen. Als ik ze de keuze geef tussen 0 klanten en 10 klanten, dan kiezen ze allemaal voor 10 klanten. En ze hebben dan net verteld wat ze moeten doen om aan die klanten te komen.

Oftewel… Als je weet wat je wilt en je weet hoe je dat kan krijgen, wat stopt je dan nog?

Iets waardoor je je tegen kan laten houden, is houding.

Veranderen van houding

Meestal is dat waardoor mensen zich dan nog tegen laten houden, hun houding. Hoe ze naar de wereld kijken.

Want als ik mezelf (of mijn producten) ga verkopen, dan ben ik …

  • Arrogant
  • Opdringerig
  • Behoeftig/needy
  • Afhankelijk
  • … et cetera

Of een gedachte als “ze zitten niet op mij te wachten”.

Het mooiste voorbeeld werd ook in de workshop gegeven door één van de deelnemers toen dit ter sprake kwam. Want als hij met iemand mee kon kijken of zelfs voor iemand anders aan het verkopen was, dan was er niets aan de hand en ging het soepel. Hij vond alleen zijn eigen bedrijf aanbieden moeilijk.

Welke houding gaat voor jou werken?

Als je dan toch jezelf gaat verkopen. Welke houding zou er dan voor je werken? Is het iets als:

  • Ik ben er om je probleem op te lossen
  • Ik weet hoe het moet
  • Onze producten zijn ‘state of the art’
  • Jij verdient wat ik aanbied
Een deal closen wordt veel makkelijker als je komt vanuit een houding van zelfvertrouwen.

Hoe verander je dan van houding?

Dus, hoe pak je dat aan? Van houding veranderen. Het kan in kleine en grote stappen. Kleine stappen betekent dat je iets gaat proberen totdat het werkt. En daarna blijf je dat doen.

Als je in één keer een grote stap wilt maken, schrijf dan alles op wat er mis kan gaan als je toch jezelf gaat verkopen. En schrijf daarna alles op wat er goed kan gaan. Lees het nog een keer door. Praat erover met mensen. En kies dan een moment waarop je je eerste actie gaat ondernemen.

Want wat is het ergste dat er kan gebeuren? Straks zegt iemand ja en moet je voor hem aan het werk 😉

Hoe is jouw houding?

We zijn benieuwd. Herken je dit voorbeeld of iets anders waarin een andere houding je zou ondersteunen? Wat is de houding die je hebt en de houding die je zou willen hebben? Deel het met ons in een reactie.

En mocht er iemand zijn die iets heeft aan dit artikel? Je helpt zowel hen ermee als ons als je het artikel doorstuurt. Sharing is caring.

Jezelf een upgrade geven?

Eén van de dingen die je kan doen, is zorgen dat je plan helder is. Om daar een start mee te maken, is onze workshop Doelen stellen voor effectieve websites uitermate geschikt. Wil je meer weten? Hier vind je alle informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *