Feedback: Laat je je leiden door je gevoel of door resultaten?

Hoe weet je dat je vooruitgang boekt? Door de juiste dingen te meten. In deze blogpost gaan we het hebben over feedbacksystemen.

Je kan bij feedback natuurlijk ook denken aan positieve en negatieve feedback. Dat je elkaar tops en tips geeft. Daar gaat het dus even niet over.

Feedback is het resultaat dat je met je acties creëert (en op basis waarvan je je acties kan sturen).

Denk aan de thermosstaat. Die stel je in op een temperatuur. Vervolgens meet de thermosstaat hoe warm het is (dat is de feedback). Is het kouder dan de ingestelde temperatuur, dan gaat de verwarming aan (en het is een systeem)

‘Ik wou graag een rek van kristal maken’ zei de jongen tegen de koopman. ‘Dat kunnen we buiten zetten om mensen aan te trekken die onderaan de helling lopen’.
‘Ik heb nog nooit een rek gemaakt,’ antwoordde de koopman. ‘De mensen lopen er tegenaan. Het kristal breekt.’

‘Het is heel wat drukker geworden’ zei tegen de jongen toen de klant weg was.

In bovenstaand verhaal, wat uit de Alchemist van Paulo Coelho komt, zie je twee feedbacksystemen. Het aantal mensen in de winkel en het aantal mensen onderaan de winkel. Je ziet ook dat de koopman een idee heeft over wat er kan gaan gebeuren, maar dat is geen feedback uit de wereld. Dat is slechts een gevoel.

What gets measured, gets managed

Je hebt de uitspraak vast al een keer gehoord. Wat betekent het voor jou? Dat je zelf kan kiezen wat je gaat meten en waarop je gaat sturen. Zo is er één cijfer waar praktisch elk bedrijf mee kan sturen: omzet. Eén van de meest directe feedbacksystemen van hoe jij je visie in de wereld zet is het aantal verkopen dat eruit komt.

Van Reddit. John’s weather forecasting stone. Het is een heel directe manier om iets over het weer te zeggen, maar meet je met deze steen wel wat je echt wilt meten? Als ik tegen de steen aan duw en hij zwaait heen en weer, is het dan gaan waaien?

Gewicht, tailleomvang, vetpercentage

3 verschillende statistieken die iets over je gezondheid zeggen. Als je bijvoorbeeld af wilt vallen, waar wil je dan op gaan letten? En dat gaat dan weer bepalen hoe je gaat eten, welke oefeningen je gaat doen en hoe je je plan er verder op inricht.

Wat je in ieder geval niet als feedbacksysteem wilt nemen, is of je je lekker voelt. Uiteindelijk is dat wat je waarschijnlijk wilt bereiken, maar gevoel is van zoveel afhankelijk en irrationeel. Mogelijk denk je dan dat wanneer de zon schijnt dat je gezonder bent dan wanneer het regent. Terwijl het alleen maar betekent dat je het fijn vindt als de zon schijnt.

Dus let erop dat je het juiste meet.

Wees consistent in welke feedback je gebruikt

Om te kunnen zien of je verbetering doormaakt, is het belangrijk steeds dezelfde statistieken te vergelijken.

Vanity metrics zijn ijdelheids­statistieken die mooi klinken, maar eigenlijk niet veel toevoegen.

Met Improve Your Tomorrow als voorbeeld: 1 van de cijfers waarop we sturen is het aantal deelnemers aan de informatieavonden. Dus elke week voordat we onze wekelijkse meeting starten, verzamelen we hoeveel inschrijvingen we hebben. Op basis daarvan, krijgen we een idee welke acties hebben gewerkt, wat we nog meer willen doen of hoe we willen corrigeren.

Stel dat we de ene week kijken naar het aantal aanmeldingen, de week erop naar hoe goed de deelnemers het vonden en de week daarop naar het aantal nieuwsbriefvolgers, dan werken we niet met een feedbacksysteem. Het wordt een systeem zodra je steeds herhaaldelijk hetzelfde kan doen.

En volgend op de steen hierboven. Je wilt zeker weten dat je de juiste dingen meet. Hoe belangrijk is bounce percentage op je website als je nog niet aan de 100 bezoekers per maand komt? Dan wil je eerst die bezoekers omhoog brengen voordat je naar andere zaken kan gaan kijken.

Dus welke feedbacksystemen zet jij in?

Je gebruikt ze zeker weten al. Ook een klok op je telefoon, de weegschaal of het saldo van je bankrekening zijn feedbacksystemen.

Ik raad je aan om te kijken naar wat echt belangrijke feedback voor je is. En die als eerste op te schrijven bovenaan agenda’s van een meeting, je dagboek, je successen. Zo focus je jezelf continu in de richting waarin je op wilt gaan.

Soms duurt het heel lang voordat resultaat zich laat zien. Dan wil je overwegen om te sturen op gedane acties. Bekend als de Seinfeld method (hij moest elke dag 15 minuten schrijven van zichzelf, als de kernactiviteit om zichzelf als comedian te ontwikkelen) of een bullet journal. Je feedbacksysteem is per dag of per week “heb ik x gedaan of niet?”.

Dus welke feedback, welke resultaten, heb je nodig om succesvol te zijn? Wat heb je voor signalen nodig over hoe jij het doet en welke signalen wil je hebben uit je omgeving? (Want als het gras bij de buren echt groener is, kan je het meten en er iets mee doen. Denk aan de langslopende mensen onderaan de heuvel uit De Alchemist. Ze plaatsen een rek en binnen een paar maanden is de winkel enorm succesvol en winstgevend geworden.)

In het land der blinden, is éénoog koning.

Je hebt de middelen om veel beter naar de wereld te kijken. En zodra je beter gaat kijken, kan je betere beslissingen nemen. En dat zorgt ervoor dat je een positie van leiderschap in kunt nemen.

Welke vragen roept dit bij je op? Hoe ga jij je feedbacksysteem inrichten of formaliseren? Laat het weten via een reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *