Ben jij betrouwbaar?

Heb je wel eens op een pakketje zitten wachten? Eerst word je nog verteld dat het later op die dag komt, daarna krijg je te horen later in de week. En uiteindelijk blijkt dat je mooie nieuwe stoelen/make up/cadeautjes helemaal nooit op voorraad waren. Kom je nog terug bij deze partij? Nee, natuurlijk niet.

Met een mooi praatje heb je zo je eerste opdracht binnen. Maar of je nieuwe opdrachten krijgt, hangt af van je betrouwbaarheid. Kan je leveren? Kan je echt leveren wat je hebt beloofd?

Als je eenmaal het image hebt van onbetrouwbaar zijn, zit je daar voor lange tijd aan vast. Kijk maar naar de NS. Het maakt niet uit hoe vaak ze op tijd rijden en hoe goed hun dienstverlening is. Ze hebben het imago van te laat zijn. En met hen waarschijnlijk elke grote spoorwegmaatschappij ter wereld.

Die arme klanten. Ze geloofden erin dat je ze de wereld ging geven.

Wat een teleurstelling. Als iemand dacht dat je iets zou leveren en het ziet er anders uit. Het is nog makkelijk als het gaat om uitgesproken verwachtingen. Dat zijn situaties waarin jij en je klant hebben verhelderd waar het om gaat.

Het wordt nog ingewikkelder wanneer het gaat om verborgen verwachtingen. Soms weet de klant zelf niet eens dat deze verwachting er is. Maar op het moment dat je laat zien wat je hebt gemaakt, komen jullie er ineens achter dat er iets anders nodig was.

En wat zijn de prijzen die je hiervoor betaalt?

  • Mensen stoppen met op tijd komen als je zelf vaak te laat bent
  • Opdrachten gaan aan je voorbij
  • Ambassadeurs stoppen met je aan te bevelen
  • Partners willen niet meer met je samenwerken

Voor een langer lopende opdracht voor een klant was ik al een tijd aan het werk. Ik was gelukkig, maar via via hoorde ik dat mijn klant dat niet was. Wat bleek: Hij had graag veel beter willen weten waar ik mee bezig was. Maar ik was niet op de hoogte van de verborgen verwachting. Door iets vaker te communiceren, was het probleem opgelost en creëerde ik opnieuw betrouwbaarheid.

Hele goede redenen

“Ja, maar het kwam omdat mijn huisdier ziek was” of welke reden dan ook. Het zorgt ervoor dat mensen begrijpen waarom het nu niet gelukt is. Maar met het begrip gaat ook een soort van medelijden gepaard. Want uiteindelijk is er een belofte die je niet bent nagekomen.

Pas op met al die redenen, want er is altijd wel iets.

Kijk eens naar jezelf. Hoe zou je bedrijf verbeteren als je je betrouwbaarheid verhoogt? (of je relaties/ouderschap/zelfvertrouwen)

Aardig gevonden willen worden

Veel mensen nemen te veel hooi op hun vork omdat ze overal ja tegen zeggen. Ze willen graag helpen, aardig zijn. En terwijl ze dingen beloven, neemt hun betrouwbaarheid af. Dat is best een hoge prijs en het tegenovergestelde van wat je probeert te bereiken.

Er is één iemand die het altijd weet als je je afspraken niet nakomt…

Soms ben je dingen van plan en merk je dat er een keuzemoment komt. Ga ik het doen of niet? Zelfs als niemand anders weet dat dit iets is waar je voor wilde gaan en je dus prima iets anders kan doen. Want niemand weet het. Nouja, jij weet het zelf.

Bij Humanication hebben we vaak met teams van vrijwilligers gewerkt die van tevoren hun commitment geven om er een aantal keer bij te zijn. Af en toe gebeurt het dan dat mensen er toch achter komen dat ze niet alle afspraken kunnen nakomen. Heel jammer voor het team, maar vaak is het geen probleem dat echt in de weg zit.

Voor wie het uiteindelijk wel in de weg zit, is de persoon die toch niet kan. Want als ik van mezelf weet dat ik ergens ja tegen heb gezegd, maar het later toch niet waar kan maken. Wat ga ik dan van mezelf denken?

En dan zijn de prijzen die je betaalt misschien nog wel veel hoger:

  • Minder zelfvertrouwen
  • Steeds maar in je achterhoofd die gedachte dat je iets anders zou moeten doen
  • Moeite met kiezen

Dus wat zijn de dingen waarvan jij zegt dat ze belangrijk zijn in je bedrijf? (Of in je leven?) En voer je de acties uit om ze waar te maken?

Welke oplossingen zijn er beschikbaar?

Natuurlijk wil je betrouwbaar zijn. En er zijn een aantal dingen die je kan doen, waarmee je gelijk een verschil kan maken in je betrouwbaarheid.

  • Underpromise

Iedereen heeft gehoord van “underpromise, overdeliver”, maar het gaat er me niet eens om dat je meer levert dan gevraagd. Begin met minder beloven. Stop met ja zeggen. Begin met kiezen voor jezelf en wat je echt wilt. Als je je beperkt in wat je doet, wordt het ook makkelijker om daar betrouwbaar in te zijn.

  • Werk met je planning

Als je een planning maakt voor de dag of de week, kies dan wat de taken zijn die je no matter what af gaat krijgen. En wees daar onverbiddelijk in. Doe ze als eerste op de dag. Dat zijn de taken waarin je betrouwbaar bent.

  • Communiceer

Zoals je ook in mijn voorbeeld las. Zorg dat je partners op de hoogte zijn van wat er bij je speelt. Die “goede” redenen waar ik het over had, zijn een stuk beter als je ze vertelt op het moment dat het aan de hand is. Laat weten hoe het met je gaat, hoe het met je opdrachten gaat en als je moet afwijken van je plan, geef een suggestie voor hoe je gaat herstellen.

  • Vraag om hulp

Herken je dat soms afspraken niet na kunt komen. Vraag om hulp. Vraag je partner/vriend/collega om je te herinneren, samen te werken, je op een manier te steunen. Dan wordt het makkelijker.

  • Effective Collective
De eerstvolgende try out is 22 september 19.00u

Eén van de gereedschappen die wij inzetten is het Effective Collective. Dat is een wekelijkse bijeenkomst van ondernemers, waarin je vertelt wat je plan was, wat je hebt gedaan en hoe je ermee omgaat. Je creëert zo voor jezelf een stok achter de deur om elke week weer verder te zijn. En als je onbetrouwbaar bent, dan krijg je daar gelijk feedback op.

  • Samen werken

Samen werken (met spatie) is ook iets dat we met regelmaat doen. Veel van de startend ondernemers met wie we samen werken, vinden het moeilijk om op vaste tijden te werken aan hun website of administratie. Dus wil je je niet laten afleiden door je omgeving, plan dan een moment in samen met andere mensen om gelijktijdig te werken. Je mag ook met ons meedoen via zoom. Laat het weten als je er een keertje bij wilt zijn.

Betrouwbaarheid…

Dus kijk waar je betrouwbaarder wilt zijn en hoe je dat gaat doen. Als je betrouwbaar bent, blijven je klanten bij je en brengen ze nieuwe klanten aan.

Dus, waar ga jij op focussen om betrouwbaarder te worden? Hoe ga je ermee om als andere mensen niet zo betrouwbaar zijn? Ik hoor het graag van je.

3 gedachten over “Ben jij betrouwbaar?

  1. Ik zit nu in de Effective Collective, we komen wekelijks bij elkaar. Het is voor mij een moment om naar mijn eigen planning te kijken. Wat heb ik gedaan, wat ga ik doen en wat zijn mijn successen.
    Daarnaast krijg ik ook nog eens feedback van anderen. Voor mij is dit input om mijn acties en planning verder te verbeteren. Om uiteindelijk de doelen te bereiken die ik mijzelf heb gesteld.

  2. Wekelijks is de Effective Collective en komen we met z’n alle bij elkaar! Het helpt me onwijs om doelen te stellen en daarin helder te krijgen wat voor stappen ik nog moet maken of dat ik mijn doel al gehaald heb! Het helpt onwijs in mijn bedrijf om het overzichtelijk te houden! We kijken niet alleen naar wat beter kan maar vieren ook echt onze successen Het is een hele ontspannen, open en eerlijke sfeer waardoor je elkaar de juiste feedback kan geven, zodat we elkaar ook echt naar de next level kunnen helpen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *